Sunday, February 18, 2007

Boekrecensie: Secrets of a Gay Marine Pornstar

Secrets of a Gay Marine Porn Star klinkt als een boek om met één hand in je schoot te lezen. Maar dat valt mee. (Of tegen, afhankelijk van je verwachtingen.) Het is de autobiografie van Rich Merritt, in xxx-kringen beter bekend als Danny Orlis. Rich kwam in het nieuws als de anonieme spil van een ophef veroorzakend voorpagina-artikel van de New York Times, in 1998. Het illustreerde de problemen van homo’s bij de Amerikaanse marine, die door de ‘don’t ask, don’t tell policy’ gedwongen worden een dubbelleven te leiden.
Zijn verhulde identiteit liet zich niet al te moeilijk raden door intimi en toen het blad The Advocate er achter kwam dat Rich tijdens zijn dienstperiode mee had gespeeld in enkele porno-films, schroomden ze niet dit in de openbaarheid te gooien, met opnieuw een rel als gevolg.
Het boek begint met dit schandaal om vervolgens terug te duiken naar Rich’s streng Christelijke opvoeding aan het benauwende Bob Jones instituut. Rich heeft genoeg stof ter beschikking: masturbatie-maagd tot boven de twintig, in ontkenning over zijn homoseksualiteit tot zijn vijfentwintigste, zijn dubbelleven bij de marine, onbezonnen uitstapjes in de wereld van striptease en porno, klinische depressie, verslaving aan pillen en drank en zelfmoordpogingen.
Hoewel het boek te veel minder interessante details bevat en er een flink aantal pagina’s gesnoeid had mogen worden, blijft het je boeien, ondanks de wat droge stijl. Rich toont zich impulsief en behaagziek, soms wat arrogant, andere keren ontwapenend eerlijk en to-the-point, zoals wanneer hij toegeeft problemen te hebben gehad met voortijdig klaarkomen. Hij schijnt aan het eind van het boek zelf te denken dat hij zijn leven op de rails te heeft, maar je vraagt je als lezer af of hij toch niet nog eens zal ontsporen. Als eind-dertiger, heeft hij hopelijk nog een lange rit in het vooruitzicht.

Secrets of a Gay Marine Pornstar – Rich Merritt ISBN 0-7582-0968-1

(Gepubliceerd in de Gay Krant, 2005)