Sunday, February 18, 2007

Boekrecensie: Orgieën voor Beginners

Ik moet tot mijn schande - of gebrek aan schande - bekennen dat ik nooit deel heb genomen aan een orgie. Maar toen er een boek in mijn handen belandde dat beloofde een soort Orgieën voor Dummies te zijn, werd mijn nieuwsgierigheid gewekt. De zuurstokkleurige voorkant lijkt gemaakt voor een vrolijke noot op de koffietafel, maar tenzij je bezoek over het algemeen erg vrijzinnig is, valt dit af te raden. Voor raadpleging tijdens een orgie lijkt het boek ook weinig geschikt - door het gebrek aan illustraties is het echt een werkje waar je voor moet gaan zitten.
De auteur, Simon Sheppard, is niet iemand die je snel aan het blozen krijgt: hij schreef al een paar boeken met erotische verhalen en in Kinkorama ging hij hoogstpersoonlijk op onderzoek uit in de wereld van ‘perverse’ sex (glory holes, voeten-fetish, S/M, fisten, travestieten, luiers…). Hoewel dat interessant was om te lezen, voelde ik weinig aandrang om me er zelf aan te wagen. Ik was benieuwd of het Sheppard deze keer wèl zou lukken om me te perverteren, zeker omdat een quote op de achterkant van het boek belooft: ‘Guaranteed to turn the uptightest prude into a born-again group-scene slut’.
Zowel voor organisatoren als bezoekers blijkt het maar een ingewikkelde bedoening, vol impliciete en expliciete regels over hygiëne en safe sex en een mijnenveld van gedragsregels, die afhankelijk zijn van het soort feest. Voor een - relatief - braaf mannetje als ik blijft het moeilijk voor te stellen dat je de zitkamer met plastic zakken bedekt voor een lekkere plasparty. Sheppard maakt duidelijk dat een achtergebleven vlek of twee nu eenmaal bij de nasleep hoort en ook dat in een situatie met zo veel heen en weer wippende mannen safe sex een relatief begrip blijft. Ik zal het toch bij 1-op-1 houden: meer focus en meer controle. Nou ja, en misschien eens 1-op-2, voor speciale gelegenheden. Tijdens kerstmis of zo.

Simon Sheppard:
Sex Parties 101 ISBN 1-55583-867-7
Kinkorama - Dispatches from the Front Line of Perversion ISBN 1-55583-634-8