Sunday, February 18, 2007

Boekrecensie: Het Witte Paard aan de Ketting

Je bent een tijd een Happy Single, leeft je uit tot je op Romantische wijze Mr. Right tegenkomt met het Grote Hart en als het even meezit de Grote Bankrekening en/of de Grote Penis (laten we eerlijk zijn). Je adopteert misschien wat leuke koters en dan leef je samen nog lang en gelukkig. Althans, dat is hoop die veel homo-mannen hebben, maar het leven blijkt toch een stukje ingewikkelder.
Dr. Kenneth D. George schreef met Keeping Mr. Right een vervolg op zijn Mr. Right is Out There. Hij richt zich nu op het bereiken van een happily ever after met de reeds gevonden Ridder op het Witte Paard. Hij hamert vooral op het belang van het duidelijk communiceren van verwachtingen en gevoelens binnen een relatie. Hij zegt daarbij zinnige dingen, maar veel van de ‘opdrachten’ voor de lezer komen erg geitenwollensokkerig over. Verder beweert hij dat er binnen homo-relaties altijd een machtsstrijd speelt en geeft hij tips om daar mee om te gaan. Open relaties raadt hij af omdat dat al snel tot onstabiliteit zou leiden. Hij verdedigt met iets te veel nadruk relaties met een groot leeftijdsverschil - de schrijver heeft zelf een twintig jaar jongere vriend - maar een hoofdstuk over bijvoorbeeld omgaan met culturele verschillen binnen een relatie ontbreekt. Toch jammer voor de metropool-homo’s, die daar steeds vaker mee te maken krijgen.
Ik heb volgens Dr. George een succesvolle relatie (want: langer dan vijf jaar en still going strong) maar of ik door het lezen van dit boek gelukkiger zal worden, valt te betwijfelen. Voor mij liever het meer cynische, al wat oudere boek Finding True Love in a Man-Eat-Man World (1996). Het dekt met gevoel voor humor daten, seks en relaties, al is het duidelijk gedateerd door met name het ontbreken van internet in de paringsdans. Tja, cynisme of liefde met een hoog Dr. Phil-gehalte - de realiteit ligt, zoals vaak, in het midden.

Keeping Mr. Right - Dr. Kenneth D. George ISBN 1-55583-800-6
Finding True Love in a Man-Eat-Man World - Craig Nelson ISBN 0-440-50689-1

(Gepubliceerd in de Gay Krant, 2005)